VITEZA SI DISTANTA DE OPRIRE
Excesele de viteza sunt o cauza importanta a accidentelor rutiere. Patru conditii influenteaza viteza si distanta de oprire! acestea sunt:
1.aderenta
2.vizibilitatea
3.circulatia
4.caracteristicile drumului
1. Aderenta
Aderenta dintre pneu si asfalt variaza in functie de:
- de starea anvelopelor
- de felul franelor
- de greutatea autovehiculului
- de experienta si abilitatea conducatorului
- de felul drumului( asfalt, pietris, prundis), de faptul ca exista polei, mazga sau gheata
2. Vizibilitatea
Vehiculul trebuie oprit intr un spatiu clar vizibil, in limita campului vizual, iar cand vizibilitatea este redusa (ploaie, ceata, ninsoare, intuneric) trebuie atentia sporita si redusa viteza pana la limita evitarii oricarui pericol:
exemplu:
Daca in timpul mersului vizibilitatea este pe o lungime de 100 de metri,atunci distanta de oprire trebuie sa fie in limita campului vizual sub 100 de metri. Viteza de deplasare trebuie sa fie in raport direct cu vizibilitatea.
Distanta de oprire este formata din distanta de reactie+ distanta de franare .
Distanta de oprire poate fi mai mare pe o sosea umeda. Trebuie cunoscut faptul ca pe o sosea umeda pericolul este mai mare deoarece apa se combina cu praful de pe carosabil si se formeaza o pelicula alunecoasa. In astfel de conditii meteorologice, distanta de oprire creste mai mult decat dublu vitezei de deplasare.
3. Circulatia
Distanta fata de ceilelalte vehicule trebuie sa fie suficienta in asa fel iar viteza de deplasare trebuie adaptata in functie de intensitatea si de fluxul de vehicule, cu scopul de a pastra un culoar adecvat.
4. Caracteristicile drumului
Distanta dintre vehicule este influentata de;
- forma drumului,
- de curbe
- de frane
- experienta conducatorului
- de greutatea autovehiculului.
Cele doua componente ale distantei de oprire sunt:
- distanta de reactie
- distanta de franare
Aceste distante sunt influentate de;
- de viteza autovehiculului
- de greutatea autovehiculului
- de starea franelor.
Cu cat viteza vehiculului este mai mare cu atat pentru oprirea vehiculului este necesara mai multa energie. Energia este disipata sub forma de caldura prin frane si creste proportional cu viteza de deplasare. Exemlu: daca viteza creste de doua ori, distanta de franare creste de cel putin patru ori, iar pentru oprirea unui vehicul incarcat distanta de franare este mai mare si ii trebuie mai mult spatiu pentru oprirea definitiva. Daca autovehiculul este gol distanta de franare scade.
Distanta de reactie
Se caracterizeaza prin timpul pe care il parcurge autovehiculul din momentul cand conducatorul auto a observat pericolul, pana cand acesta ia piciorul de pe acceleratie si il pune deasupra pedalei de frana. Este de aproximativ 1 secunda.
Daca soferul percepe pericolul tarziu sau reactioneaza lent vehicolul va opri pe o distanta mare. Exemplu: distanta de oprire creste deoarece vehiculul condus parcurge o distanta din momentul cand a sesizat pericolul si a luat piciorul de pe acceleratie si il muta deasupra la frana plus o distanta pe care vehiculul o parcurge din momentul cand soferul a apasat frana iar vehiculul a inceput sa franeze.
DISTANTA DE REACTIE + DISTANTA DE FRANARE = DISTANTA DE OPRIRE
Factorii care infuenteaza distanta de reactie sunt:
- oboseala
- consumul de alcool
- starea psihica
- traficul aglomerat
- viteza
Distanta de oprire
Este formata din distanta de reactie+ distanta de franare . Poate fi mai mare pe o sosea umeda, de aceea trebuie sa se cunoasca ca pe o sosea umeda pericolul este mai mare deoarece apa se combina cu praful de pe carosabil si se formeaza o pelicula alunecoasa. Trebuie sa se prevada ca distanta de oprire poate creste mai mult decat dublu vitezei de deplasare.
2. Obligatii la statia de alimentare
- – nu se fumeaza
- in dreptul dispozitivului de alimentare se intrerupe
functionarea motorului - nu se fac reglaje la motor in statia de alimentare si la mai
putin de 50 de metri de aceasta - se respecta regulile statiei