VITEZA SI DISTANTA DE OPRIRE

Excesele de viteza sunt o cauza importanta a accidentelor rutiere. Patru conditii  influenteaza viteza si  distanta de oprire! acestea  sunt:

1.aderenta

2.vizibilitatea

3.circulatia

4.caracteristicile drumului 

1. Aderenta 

Aderenta dintre pneu si asfalt variaza in functie de:

  • de starea anvelopelor
  • de felul franelor
  • de greutatea autovehiculului
  • de experienta si abilitatea conducatorului
  •   de felul drumului( asfalt, pietris, prundis), de faptul ca exista polei, mazga sau gheata

 

 

2. Vizibilitatea

Vehiculul trebuie oprit  intr un spatiu clar vizibil, in limita campului vizual, iar cand vizibilitatea este redusa (ploaie, ceata, ninsoare, intuneric) trebuie atentia sporita si redusa viteza pana la limita evitarii oricarui pericol:

exemplu:

Daca in timpul mersului vizibilitatea este pe o lungime de 100 de metri,atunci distanta de oprire trebuie sa fie in limita campului vizual sub 100 de metri. Viteza de deplasare trebuie sa fie in raport direct cu vizibilitatea.

Distanta de oprire este formata din distanta de reactie+ distanta de franare .

Distanta de oprire poate fi mai mare pe o sosea umeda. Trebuie cunoscut faptul ca pe o sosea umeda pericolul este mai mare deoarece apa se combina cu praful de pe carosabil si se formeaza o pelicula alunecoasa. In astfel de conditii meteorologice,  distanta de  oprire  creste mai mult decat dublu vitezei de deplasare.

 

3.  Circulatia

Distanta fata de ceilelalte vehicule  trebuie sa fie suficienta in asa fel iar viteza de deplasare trebuie adaptata in functie de intensitatea si de fluxul de vehicule, cu scopul de a pastra un culoar adecvat.

4. Caracteristicile drumului

Distanta dintre vehicule este influentata de;

  •  forma drumului,
  • de curbe
  • de frane
  • experienta conducatorului
  •  de greutatea autovehiculului.

Cele doua componente ale distantei de oprire sunt:

  • distanta de reactie
  • distanta de franare

Aceste distante sunt influentate de;

  • de viteza autovehiculului
  • de greutatea autovehiculului
  • de starea franelor.

Cu cat viteza vehiculului este mai mare  cu atat pentru  oprirea vehiculului este necesara mai multa energie. Energia este disipata sub forma de caldura prin frane si creste proportional cu viteza de deplasare. Exemlu: daca viteza creste de doua ori, distanta de franare creste de cel putin patru ori, iar pentru oprirea unui vehicul incarcat distanta de franare este mai mare  si ii trebuie mai mult spatiu  pentru oprirea definitiva. Daca autovehiculul este gol distanta de franare  scade.

Distanta de reactie

Se caracterizeaza prin timpul pe care il parcurge autovehiculul din momentul cand conducatorul auto a observat pericolul,  pana cand acesta ia piciorul de pe acceleratie si il pune deasupra pedalei de frana. Este de aproximativ 1 secunda.

Daca soferul percepe pericolul tarziu sau reactioneaza lent vehicolul va opri pe o distanta mare. Exemplu:  distanta de oprire creste deoarece vehiculul condus parcurge o distanta din momentul cand a sesizat pericolul si a luat piciorul de pe acceleratie si il muta deasupra la frana  plus o distanta pe care vehiculul o parcurge din momentul cand soferul a apasat frana iar vehiculul a inceput sa franeze.

DISTANTA DE REACTIE + DISTANTA DE FRANARE = DISTANTA DE OPRIRE

Factorii care infuenteaza distanta de reactie sunt:

  • oboseala
  • consumul de alcool
  • starea psihica
  • traficul aglomerat
  • viteza 

Distanta de oprire

Este formata din distanta de reactie+ distanta de franare . Poate fi mai mare pe o sosea umeda, de aceea trebuie sa se cunoasca ca pe o sosea umeda pericolul este mai mare deoarece apa se combina cu praful de pe carosabil si se formeaza o pelicula alunecoasa. Trebuie sa se prevada ca distanta de  oprire poate creste mai mult decat dublu vitezei de deplasare.


 

2. Obligatii la statia de alimentare

  • – nu se fumeaza
  • in dreptul dispozitivului de alimentare se intrerupe
    functionarea motorului
  • nu se fac reglaje la motor in statia de alimentare si la mai
    putin de 50 de metri de aceasta
  • se respecta regulile statiei