Reguli de vigilenta si detectarea pericolelor
Un potential pericol in timpul conducerii il reprezinta:
- starea drumului,
- prezenta celorlalti participanti la trfic( autovehicule, biciclisti sau pietoni) si poate fi evitat printr o actiune rapida, ferma si hotarata.
Are la baza o buna pregatire teoretica si practica, o atidudine prietenoasa, defensiva, pentru a putea interpreta situatiile aparute instantaneu. Exemplu;( soferul poate schimba banda de mers sau poate incetini pentru a evita o coliziune daca autoturismul, biciclistul sau pietonul din fata sa revine brusc si taie traiectoria celorlalte vehicule aflate in mers). Descoperind de vreme acest pericol soferul are timp sa priveasca in oglinzile retrovizoare si sa scimbe banda. O reactie rapida reduce pericolul. Daca pericolul a fost vazut tarziu, soferul va trebui sa reactioneze rapid si intr o maniera riscanta.
Pentru ocolire sunt necesare 3 actiuni conjugate:
- actiunea bratelor si mainilor pe volan si semnalizatoare.
- urmarirea traseului in oglinzile retrovizoare.
Evitarea unui obstacol este caracterizata prin:
- autoritate
- hotarare
- precizie
La obstacolele mobile pentru evitare, aprecierea are un rol important, deoarece trebuie intelese intentiile celorlalti conducatori auto.
La obstacolele fixe, pentru ocolire trebuie manevrat volanul pentru a modifica pozitia rotilor din fata si a stabili traiectoria rotilor din spate astfel incat acestea sa ocoleasca corect obstacolul iar vehiculul sa fie controlat permanent in depalasarea sa.
Cand elevul se afla in fata unui obstacol fix el are timp:
- sa gandeasca
- sa decida
- sa comande
- sa actioneze
Situatia este diferita cand elevul se afla in fata unui obstacol mobil sau in fata unor situatii care evolueaza rapid deoarece viteza si distanta fata de autovehiculul din fata completeaza relatia perfecta pe care conducatorul trebuie sa o stapaneasca foarte bine si se bazeaza pe urmatoarele trasaturi:
- anticiparea
- evitarea
- alegerea celei mai bune variante de a minimiza consecintele
- si adaptarea la conditiile de drum
Dinamica evitarii obstacolelor este fundamentata pe tehnicile de conducere defensiva, astfel:
- cunostintele teoretice si practice
- vigilenta
- evaluarea
- judecata sunt elementele necesare in procesul de evitare a unui pericol real. Exemplu;( autovehiculul din fata franeaza la iesirea de pe un drum lampile de franare se aprind. Aceasta indica ca soferul este indecis sau gandeste ca poate reveni brusc de pe banda de accelerare a autostrazii pe banda 1 a acesteia.
In concluzie soferul trebuie sa recunoasca pericolul potential din trafic, sa inteleaga cum pericolulul poate fi evitat si sa aiba o rezerva de timp minima pentru actiune. Factorii care ajuta un sofer sa memtina o atitudine pozitiva la volan sunt cunostintele teoretice, practice si luciditatea.
Frana de motor
- Prin frana de motor se intelege actiunea de micsorare a vitezei cu ajutorul motorului si se realizeaza cu un randament sporit in cazul vehiculelor cu motor cu aprindere prin scanteie, schimbarea treptelor de la mare la mic avand un rol foarte mare.
- Sunt situatii cand utilizarea franei de motor este obligatorie, avand rezultate foarte bune atunci cand aderenta este redusa (polei, zapada batatorita, mazga). La conducerea in teren plan prin reducerea din vreme a acceleratiei se produce o usoara franare a autovehiculului. In practica se rescomanda sa se foloseasca totdeauna frana de serviciu cu motorul nedecuplat (maneta scimbatorului in viteza), pentru ca inertia volantei motorului sa actioneze asupra rotilor ca un regulator de forta. In acest fel se evita blocarea rotilor si creste stabilitatea vehiculului in timpul procesului de franare. Decuplarea ambreajului trebuie sa se faca abia in faza finala a procesului de franare, cand viteza a scazut la 15 km la ora.
O lectie clara ,pe intelesul fiecarui incepator. Informatiile foarte utile pentru un viitor sofer