TEHNICA VIRAJELOR

Executarea virajelor presupune angajarea unui vehicul pe banda corecta a drumului si se efectueaza in conditii de siguranta folosind o treapta de viteza potrivita. Toate virajele trebuie sa fie executate de pe banda din dreapta in cazul executarii virajului la dreapta. Se incepe cu viteza redusa, iar mainile vor ramane pe volan deoarece controlul directiei in exeturea virajului trebuie pastrat pe tot parcursul manevrei. In timpul virajului se accelereaza pentru a putea controla mai bine vehiculul.

Virajele se fac cu viteza redusa pana la evitarea oricarui pericol, atentie sporita si se incadreaza de la cel putin 50 de metri pe randul sau banda corespunzatoare virajului mentinand vehiculul pe mijlocul benzii inainte de a incepe virajul protejand totodata partea dreapta a vehicululi condus. Cand se vireaza la dreapta nu trebuie ca rotile din spate sa loveasca bordura si nici sa nu se ajunga cu rotile din fata pe partea stanga a strazii pe care urmeaza  sa intre.

Virajele largi la dreapta

Virajul la dreapta, de regula nu creeaza probleme elevilor sau  incepatorilor si se efectueaza prin mersul normal. Se trece schimbatorul intr o treapta de viteza mica si se mentine vehiculul pe mijlocul benzii. Urmeaza apoi un viraj continuu prin rotirea uniforma spre dreaptaa a volanului. Acest lucru permite asezarea vehiculului pe o directie de mers a drumului prin rotirea corecta a volanului in raport cu configuratia strazii. Inainte de efectuarea unui viraj la dreapta este obligatoriu  reducerea vitezei, iar pentru acest lucru  se trece schimbatorul de viteza intr o treapta de viteza potrivita.

Daca raportul de viteza este bun inainte de a intra in viraj, nu este necesar sa schimbati treapta de viteza. Este bine sa pastrati aceasta treapta de viteza, si sa pastrati totodata ambele maini pe volan pe tot parcursul virajului.

Se utilizeaza aceasta tehnica de virare  continuu cand spatiul este suficient sau  in intersectie  benzile sunt largi sau  exista un drum cu mai multe benzi de circulatie

Virajelor stranse la dreapta

necesita mai multa atentie si trebuie sa tina seama de mai multi factori;

  • aspectul general al strazii
  • de latimea si inclinarea partii carosabile
  • de starea suprafetei drumului de conditiile de vizibiitate si de circulatie

In functie de acesti factori trebuie reglata viteza de deplasare, care trebuie micsorata  inainte de curba pentru a pastra ambele maini pe volan in timpul virajului si  se accelerand usor  in timpul virajului pentru a mentine centrul de greutate al masinii.

Pentru a nu exista riscul ca roata din spate sa loveasca racordul trotuarului, manevra de rotire a volanului se face prin,  sau aducerea roti din spate la nivelul racordului trotuarului cu viteza redusa iar cand  roata spate  a ajuns in dreptul bordurii se urmareste triectoria acesteia in oglinda retrovizoare dreapta  .

Tehnica Virajului Strans la Dreapta 

  • In cazul  virajului strans la dreapta  se roteste volanul  astfel incat rotile din fata sa urmeze un traseu paralel cu bordura. Privirea va fi indreptata spre dreapta, mainile vor fi asezate in dreptul acelor de ceasornic „9 si 3′, iar  privirea asupra rotilor din fata va ajuta la executarea virajului  spre dreapta a autovehiculului in conditii normale.
  • Viteza de deplasare va fi ajustata inainte de inceperea virajului pentru a mentine ambele maini pe volan
  • Oglinda  trebuie sa ajunga in dreptul racordului strazii, se incepe rotirea volanului spre dreapta. Se recomanda folosirea  ambreiajului in prima faza a virajului pentru a nu  fi surprinsi de un posibil obstacol fix sau mobil, pietoni in traversare. 
  • Nu  se incepe  virajul la dreapta prea devreme  deoarece roata din spate dreapta poate trece peste racordul bordurii .

Prin exercitii repetate  elevii inteleg dinamica virarii la dreapta  aceea in care rotile  din fata au o traiectorie diferita fata de cele din spate. Nu  se manevreaza volanul spre dreapta  mai devreme decat s ar impune si se urmareste triectoria rotilor din spate in oglinda din dreapta.


 TEHNICA SIGURA DE VIRAJ LA STANGA

  •  se angajeaza vehiculul pe banda de langa axul drumului
  • se semnalizeaza intentia de a vira la stanga
  • se reduce viteza inainte de a intra in viraj si se accelereaza usor in timpul virajului cand vizibilitatea permite accelerararea acestuia

Cand se vireaza la stanga trebuie sa se acorde prioritate vehiculelor care vin din sens opus deoarece atunci cand doua masini circula pe aceeasi categorie de drum dar din sensuri opuse,  cel care shimba directia de mers spre stanga are obligatia  sa acorde prioritate de dreapta. Pozitia vehicululului pentru a efectua virajul la stanga va fi   pe culoarul de langa axul drumului de la cel putin 50 de metri , iar in timp ce asteapta sa se scurga traficul din sens opus va mentine rotile din fata drepte pentru ca in cazul unei ciocniri din spate autovehiculul sa nu fie impins spre traficul din sens opus.

  • Cand drumul este liber se executa virajul si se intra pe banda 1 sau cea mai apropiata  de marginea  drumului.

Mersul in viraj

 

La mersul in curba orice vehicul are tendinta de a ajunge pe partea exterioara a curbei, ca urmare a fortei centrifuge bazata pe inertia autovehiculului condus.

Inainte de intrarea in curba se micsoreaza viteza si se accelereaza apoi in timpul curbei dar si la iesirea vehiculului din curba, astfel centrul de greutate al masinii conduse sa nu fie influentat de forta centrifuga care actioneaza direct proportional cu viteza de deplasare si greutatea autovehiculului.

Pentru evitarea iesirii in decor sunt necesare trei actiuni conjugate:

  1. actiunea piciorului pe acceleratie sau frana
  2. actiunea bratelor si mainilor pe volan  semnalizator si  schimbator viteze
  3. urmarirea constanta a traiectoriei vehiculului pe tot parcursul curbei in oglinzile retrovizoare