FOLOSIREA CORECTA A OGLINZILOR RETROVIZOARE

Din constructie vehiculele sunt prevazute cu doua oglinzi exterioare si o oglinda interioara in care elevul de la locul sau trebuie sa vada:

  • Prin oglinda din stanga vehiculele care vin din spate si pot sa il depaseasca.
  • Prin oglinda din dreapta vehiculele pe care le a depasit
  • Prin oglinda interioara (centrala) vehiculele care venind din spate ar putea ajunge in unghiul mort al oglinzilor exterioare.

Conducerea defensiva se invata de la primele lectii de conducere. Modul de reglare si orientarea lor corecta  este una din aceste lectii. Si daca  interpretarea imagini asupra traficului  este bine facuta atunci se poate spune ca lectia predata privind conduita preventiva si a atins scopul final.

Exemplu:

Pentru a obtine o eficienta maxima a oglinzilor retrovizoare nu este suficienta numai orientarea lor corecta. Trebuie ca elevul sau incepatorii sa le urmareasca frecvent si sa poata interpreta corect indicatiile acestora. La mersul in linie dreapta privirea trebuie sa fie dirijata in fata, iar priviri repetate in oglinzile exterioare  informeaza elevul asupra prezentei sau absentei altor vehicule aflate in trafic.

  • Privirile repetate in oglinzile retrovizoare trebuie executate la un interval de 5-7 secunde, aceasta frecventa avand  avantajul  unei informatii  corecte  asupra traficului  atat din fata cat si din spatele acestuia si elimina pericolul care genereaza surpriza.
  • Daca privirea este fixata prea mult asupra unei oglinzi aceasta poate fi un dezavantaj deoarece poate apare pericolul si franarea brusca.
  • Durata fixarii imaginii asupra unui punct fix sau mobil in timpul conducerii unui autovehicul nu trebuie sa depaseasca 2 secunde.

Ceea ce se vede in oglinzi trebuie corect interpretat si  rapid.

  • Privirea trebuie sa fie mobila.

Exemplu: nu este suficienta doar orientarea lor corecta ci trebuie ca la mersul in linie dreapta privirea sa fie dirijata  in fata iar la interval de aproximativ 5-7 secunde priviri repetate in oglinzile exterioare vor informa elevul asupra prezentei sau absentei altor vehicule.

Interpretarea corecta a imagini

  •  Cresterea imaginii reflectata in oglinda a autovehiculului din spate este un indiciu al vitezei sale de deplasare.
  • Daca cresterea este nula, inseamna ca vitezele celor doua vehicule sunt egale.
  • Daca aceasta crestere este rapida inseamna ca vehiculul care vine are o viteza de deplasare mare.

Informatie utila pentru a nu frana brusc, ci pentru a favoriza depasirea!)


Tehnici de baza ale conducerii defensive se bazeaza pe:

  • pregatirea mentala
  • vederea, observarea, concentrarea
  • actiunea si reactia soferului
  • pozitia corecta a mainilor pe volan
  • reglarea corecta a scaunului, a oglinzilor

 

  • Vederea este simtul cel mai important in timpul conducerii automobilului prin intermediul caruia elevul dobandeste 90 la suta din informatiile identificarii traficului exterior. Campul vizual este dependent de viteza , iar o vedere buna permite distingerea formelor, detaliilor, permite evaluarea culorilor.

 

  • Observarea si concentrarea presupune o vizibilitate generala maxima in permanenta. Soferul trebuie sa asigure curatarea parbrizului, geamurilor laterale si din spate, stergatoarelor si pozitia corecta a oglinzilor.

 

  • Pozitia corecta a mainilor pe volan impreuna cu reglarea  corecta a scaunului si oglinzilor permite soferului sa reactioneze corect si rapid in trafic si rezista mai mult la oboseala.

 

  • Nivelul ridicat al vigilentei nu poate fi pastrat  un interval mare de timp, de aceea este necesar ca soferul sa adapteze viteza in functie de nivelul de concentrare de care dispune in acel moment.
  • Nivelul de concentrare si atentie este infuentat de oboseala.
  • Viteza de deplasare trebuie corelata cu vizibilitatea.
  • Daca detaliile observate in fata sunt numeroase viteza de deplasare nu poate fi ridicata