Depasirea se traduce prin trecerea unui vehicul in fata altui vehicul pe acelesi sens de mers indiferent ca vehiculul depasit se afla in mers sau este oprit.
In Romania depasirea se face pe partea stanga.
Exceptie fac tramvaiele care de regula se depasesc pe dreapta si vehiculele care in intersectie vireaza la stanga. Pe sens unic tramvaiele aflate in mers se depasesc pe ambele parti.
Este cea mai periculoasa manevra care se executa pe drumul public, dar si necesara deoarece vehiculele circula cu viteze diferite.
Inainte de depasire trebuie sa ne intrebam daca aceasta depasire este necesara, pentru ca fiecare depasire presupune un risc si ca nu merita sa o facem daca nu este necesara.
Tehnici de executare a unei manevre de depasire
- Ne asiguram ca nu suntem intr un loc unde depasirea este interzisa.
- Inainte de inceperea manevrei de depasire ne asiguram complet – atat in ceea ce priveste circulatia din fata si din spate.
- Daca este necesar sa executam depasirea pe sens opus, ne asiguram si din sens contrar.
Etapele depasirii
- asigurarea ca cel din fata asigura conditii pentru depasire
- privim in oglinzile retrovizoare pentru evaluarea spatiului dintre vehicule, daca exista spatiu suficient pentru executarea manevrei sau daca vehiculul din spate asigura conditii pentru depasire;( daca exista intervalul de doua secunde intre vehiculul pe care il conducem si vehiculul care se afla in spate)
- se semnalizeaza de la 50 de metri in localitate si 100 de metri in afara localitatii
- daca spatiul intre vehicule este suficient ne asiguran ca acesta se mentine, ne asiguram din nou in fata si din spate si abia apoi putem incepe manevra de depasire
- pastram o distanta laterala suficienta fata de autovehiculul depasit si acceleram pentru a mari viteza de deplasare
Se recomanda ca depasirea sa se efectueze cat mai rapid posibil, fiind cea mai periculoasa manevra de circulatie. Reintrarea pe banda se face uniform, progresiv cu asigurare temeinica si se actioneaza semnalizatorul de directie dreapta pentru reintoarcerea pe banda. Cand vehiculul a revenit pe banda din dreapta se opresc semnalizatoarele de directie intermitente.
Obligatiile conducatorului de vehicul depasit
- sa asigure conditii de depasire
- sa circule pe dreapta
- sa nu mareasca viteza
Interziceri ale depasirii
- in intersectii nedirijate
- pe calea ferata si la mai putin de 50 metri de aceasta
- in curbe lipsite de vizibilitate
- pe trecerea de pietoni
- in varf de panta si la mai putin de 50 metri de varful de panta
- in orice situatie sau loc cu vizibilitatea sub 50 metri
- pe poduri, exceptie podul din fier beton sau zidarie mai lat de 7 metri si mai lung de 20 metri. Se pot depasi
- biciclete
- carute
- motociclete fara atas
8. in situatia in care doua vehicule se depasesc nu avem voie sa triplam daca prin aceasta se trece peste axa drumului
9.cand din sens contrar vine un alt vehicul si pentru realizarea depasirii se trece peste axa drumului
10. in zona de actiune a indicatorului:
- depasirea autovehiculelor cu exceptia motocicletelor fara atas interzisa
- depasirea interzisa autovehiculelor destinate transportului de marfuri
11. in statii de tramvai cand tramvaiul este oprit sau daca se gaseste la mai putin de 50 metri de statie.
Depasirea tramvaiului oprit in statii
In statiile cu refugiu si la mai putin de 50 metri inainte de statie nu se depaseste decat tramvaiul iar depasirea se face numai pe dreapta
Tramvaiul poate fi depasit in statiile cu refugiu doar pe partea dreapta.
In Romania de regula depasirea tramvaiului se se face pe partea dreapta.
Pe sens unic tramvaiele se depasesc pe ambele parti.
Exemplu:
Atunci cand intre sina de tramvai si bordura nu exista spatiu pentru a circula depasirea se poate face si pe stanga cu viteza redusa pana la limita oricarui pericol sau oprim in spatele ultimului vagon
Cu 50 de metri inainte de statie nu se depaseste decat tramvaiul, iar depasirea se face numai pe dreapta.In statiile fara refugiu si la mai putin de 50 de metri de statie, nu se depaseste nici tramvaiul si nici alt vehicul aflat in mers.
Avem obligatia sa oprim in spatele ultimului vagon in ordinea sosirii
Se pleaca din loc cu mare atentie dupa ce tramvaiul s a pus in miscare
In caz de defectiune a tramvaiului se pleaca din loc la semnalul manipulantului cu viteza redusa si mare atentie. Atunci cand tramvaiul este oprit in statie si intre sina si bordura nu exista loc pentru a circula precum si pe sens unic avem doua alternative: a) sa depasim pe stanga cu viteza redusa pana la limita evitarii oricarui pericol
b) daca nu sunt conditii pentru depasire oprim in spatele ultimului vagon