• Obligatii in caz de accident de circulatie

 

Daca din accident nu au rezultat raniri de persoane ci numai pagube materiale care prin valoarea lor nu constituie fapta penala, soferul este obligat:

  1. sa indeparteze autovehiculul din carosabil
  2. soferii autoturismelor personale se pot deplasa la politie pentru declararea accidentului si obtinerea unei dovezi necesere repararii (in maxim 30 de zile)
  3. nu se vor deplasa la politie
  • autovehiculele apartinand statului si strainilor

 Daca accidentul are drept urmare ranirii  sau omor de persoane soferii sunt obligatii;

  1. sa opreasca si sa anunte politia
  2. sa mentina urmele accidentului
  3. sa nu miste autovehiculul fara aprobarea politiei
  4. sa asigure transportul ranitilor la spital cu alte mijloace de transport
  5. sa acorde prim ajutor medical persoanelor

Daca nu sunt alte mijloace de transport si sunt raniti grav iar autovehiculul implicat corespunde tehnic, soferul poate face transportul ranitilor cu acest vehicul, dar este obligat sa se intoarca la locul accidentului.

Ranitii se scot din autovehicul prin ridicare iar daca se afla in stare grava avem grija sa ii mentina capul, trunchiul, picioarele in acelasi plan si sa nu i agravam leziunile existente. Ranitii se aseaza mobilizati pe spate cu capul inclinat intr o parte si flexat pe spate pentru ai mentine functiile respiratorii.

Daca intalnim un autovehicul accidentat rasturnat ordinea de interventie este;

  • oprim si intrerupem functionarea motorului autovehiculului accidentat
  • scoaterea ranitilor prin ridicare si acordarea prim ajutorului.

Constatam ca un ranit respira slab cu ajutorul unei oglinzi care se tine in dreptul gurii acestuia. Stopul respirator este cauzat de patrunderea de corpuri straine in caile respiratorii, iar degajarea  se face prin interventii normale. Cel mai indicat procedeu de respiratie artificiala in accidentul de circulatie este „gura la gura‘. Cand se aplica acest mod se strng narile victimei. Daca gura accidentatului este inclestata, respiratia se face prin narile victimei.

 

Soferul ajuns la locul unui accident facut de altul este obligat;

  1. sa opreasca la locul accidentului
  2. sa acorde primul ajutor persoanelor ranite
  3. sa anunte politia
  4. sa transporte ranitii

Daca ranitul are fractura de coloana este indicat sa nu fie transportata pana la venirea unui echipaj medical. Daca totusi trebuie transportat urgent, se vor folosi un mijloc de transport cu platforma, chiar daca viteza de deplasare este mai mica.

Daca ranitul are fractura la unul din membre se imobilizeaza membrul fracturat cu ajutorul unor atele, scanduri, bucati de carton gros, etc. La imobilizarea fracturii vor fi cuprinse articulatiile superioara si inferioara.

Daca ranitul are hemoragie (aceasta poate fi arteriala sau venoasa). Sangele se cunoaste ca este arterial sau venos dupa culoarea si intensitatea cu care curge.

Venos = deschis la culoare.

Arterial = inchis la culoare.

Daca hemoragia este la nivelul capului sau la truncgi se face actiune compresiva asupra vasului lezat si apoi pansament compresiv. Gravitatea unei hemoragii este determinata de viteza pierderii de sange. O persoana care a pierdut mult sange se va aseza imobilizata pe spate cu picioarele mai sus decat capul.


 

                                                                                               Marcajele

Marcajele sunt mijloace de semnalizare rutiera care se realizeaza:

  • cu vopsele
  • lanturi metalice
  • prefabricate colorate

Rolul marcajelor este:

  • de a dirija circulatia
  • de a completa indicatoarele rutiere
  • de a marii siguranta deplasarii vehiculelor

Marcajele sunt clasificate astfel:

Marcajele longitudinale

1.longitudinale

  • cu linie discontinua si se foloseste pentru materializarea axei drumului cand sunt doua benzi de circulatie, sau cand sunt mai multe benzi de circulatie pe un singur sens de mers. Are caracter de orientare si se poate trece peste acest marcaj daca soferul s a asigurat si a semnalizat.
  • cu linie continua simpla si se foloseste ca si axa a drumului cand sunt mai mult de doua benzi de circulatie, precum si pentru delimitarea benzilor in apropierea intersectiilor si la mai putin de 50 de metri de acestea- in zona de preselectare a circulatiei pe benzi. Acest marcaj are caracter de interzicere.
  • cu linie dubla continua si se foloseste ca si axa a drumului cand sunt mai mult de patru benzi de circulatie. Are caracter de interzicere

2. marcajul longitudinal mixt

Este format dintr o linie discontinua si o linie continua.

Conducatorii de vehicule trebuie sa respecte semnificatia liniei celei mai apropiate de vehicul in directia de mers. Daca cea mai apropiata linie de vehicul in directia de mers este discontinua, atunci marcajul are caracter de orientare. Se foloseste pe sectoare de drum periculoase:

  • varfuri de pante
  • curbe