Iarna la temperaturi mai  mici de zero grade celsius conducerea autovehiculelor necesita o pregatire mai atenta in ceea ce priveste masurile de utilizare::

  • a uleiului multigrad (fluid la rece)
  • bateriei de acumulatori
  •  lichidului de racire al motorului.

Folosirea uleiului multigrad  asigura de la inceput ungerea prin stropire:

  • a cilindrilor,
  • segmentilor
  •  pistoanelor
  •  bolturilor
  • camelor
  • tachetilor.

Pentru cutia de viteze si diferential se vor folosi numai uleiuri recomandate pentru timpul rece.

 

Bateria de acumulatori  trebuie sa fie in perfecta stare cu densitatea electrolitului, iar bornele sa fie curatate si fixate.

Lichidul antigel  protejeaza motorul contra inghetului dar si o incetinire a racirii acestuia de 3-4 ori in comparatie cu apa

La pornire se va deconecta orice alt consumator de curent si se va apasa ambreiajul pentru a se elimina rezistenta pe care o creeaza framantarile uleiul rece din cutia de viteze.

Se evita pe cat posibil pornirile dese pe timpul rece deoarece ungerea:

  • cilindrilor,
  • pistoanelor
  •  segmentilor este insuficienta, iar uzura motorului este prematura. Se recomanda sa nu se accelereze violent in primele zece minute de functionare a motorului, pana cand temperatura apei nu a atins 80 de grade celsius, aceasta fiind temperatura optima de functionare a motorului iar consumul de combustibil fiind unul redus.

Circulatia pe zapada si polei

Cand se circula pe zapada tasata sau pe  polei sunt necesare precautii deosebite din partea conducatorilor auto. Pe astfel de drumuri  sunt impuse urmatoarele reguli:

  • La pornirea de pe loc ambreiajul se slabeste usor
  • Daca autovehiculul nu poate pleca de pe loc (din cauza aderentei mici), se incearca  cu viteza a doua,pentru a micsora forta de tractiune a rotilor.

 

La cuplarea vitezelor inferioare ambreiajul nu trebuie slabit prea repede iar franarea brusca trebuie evitata deoarece

  • pe gheta,
  • zapada,
  •  polei, rotile se blocheaza prea repede, iar in cazul blocarii lor efectul de franare prin rostogolire nu se mai produce.

Autovehiculul poate avea un randament maxim atunci cand temperatura lichidului de racire  este la 80 de grade celsius.

Folosirea lanturilor de zapada

Se impune folosirea cu succes a lanturilor de zapada doar atunci cand partea carosabila este acoperita cu un strat de zapada suficient de gros pentru a nu deteriora:

  • pneurile,
  • drumul
  •  autovehiculul.

Daca  drumul pe care circulam este in rampa sau in panta, oprirea trebuie pe cat posibil evitata.

In cazul cand autovehiculul incepe sa derapeze, nu se franeaza in nici un caz, ci printr o miscare a volanului inversa directiei in care a derapat autovehiculul se va cauta redresarea acesteia fara insa a smucii volanul.

Troienele de zapada

Trecerile peste troiene se face cu viteza mica, dar cu elan,folosind astfel forta de inertie a autovehiculului. Daca acesta ramane blocat in troienele de zapada si nu se poate pleca deoarece patineaza, se va incerca in primul rand sa se mearga inapoi 1-2 metri, dupa care se va merge inainte. Nu se recomanda accelerarea pe loc deoarece roata prin patinare incalzeste si topeste zapada formand un sant din care autovehiculul nu mai poate iesi