Plecarea de pe loc este prima lectie care se invata de catre toti elevii cursanti ai unei scoli de soferi. Prima sedinta de conducere unde elevul interactioneaza cu instructorul are un obiectiv bine stabilit, acela fiind prezentarea  postului de conducere, invatarea sumara a comenzilor masinii si pornirea motorului.

Prima parte a orei de conducere trebuie sa aiba ca rezultat:

  • explicarea si invatarea comenzilor de la bordul masinii
  • regalarea corecta a scaunului, spatarului, volanului, tetierei 
  • reglarea corecta oglinzilor exterioare si cea interioara
  • fixarea centurii de siguranta.

Explicatia foarte precisa si exemplificarea sunt cheia invatarii si a indrumarii elevului in vederea cresteri nivelului de performanta al acestuia pe tot parcursul pregatirii, unde instructorul auto poate creste nivelul de pregatire exponential in raport cu cunostintele dobandite in lectiile anterioare.


Partea a doua a sedintei de conducere se refera la plecarea de pe loc


Inaintea porniri de pe loc a unui vehicul se verifica daca:

  1. maneta (levierul) schimbatorului de viteze se afla la pozitia neutra. Dupa ce am pus maneta la punctul mort…
  2. Se porneste motorul 
  • se roteste cheia spre dreapta pentru pornirea motorului. Inainte se apasa ambreiajul pentru a intrerupe legatura dintre motor si cutia de viteza, astfel se micsoreaza forta de frecare a angrenajelor din cutia de viteza (uleiul din cutia de viteza este foarte vascos si opune rezistenta la pornire, in special cand motorul este rece).

Plecarea de pe loc necesita indemanare si precizie. Ea se executa astfel: dupa reglarea in prealabil a scaunului, spatarului, volanului, tetierei, oglinzilor si a centurii de siguranta, iar motorul este pornit, se poate trece la executarea manevrei de plecare de pe loc astfel:

  1. Se semnalizeaza intentia de plecare de pe loc;
  2. Cu piciorul stang se apasa ambreiajul pana la podea si se introduce maneta de viteze in treapta 1, iar mainile se aseaza pe volan;
  3. Cu piciorul drept se accelereaza usor si se slabeste pedala de ambreiaj tot usor pana cand autovehiculul se pune in miscare;
  4. Se elibereaza definitiv pedala de ambreiaj si se accelereaza progresiv.

Miscarile opuse ale piciorului stang si drept trebuie repetate pana la automatism.

Cand elevul cunoaste mai bine autovehiculul atunci el simte pozitia si poate slabi mai repede pedala de ambreiaj, astfel ca in momentul final al cuplarii ambreiajului sa accelereze mai puternic si sa tina ambreiajul, pentru a avea o cuplare lina, fara smucituri.

Prin corectarea permanenta a greselilor, prin explicarea sau exemplificarea (acolo unde este necesar) corecta a tehnicilor de baza (reglarea corecta a scaunuluipozitia corecta a mainilor pe volan, folosirea la un interval de 5-7 secunde a oglinzilor retrovizoare) un elev poate evalua mai usor si mai repede problemele din trafic. 


Etapele premergatoare ale manevrei de plecare de pe loc a autovehiculul


  1. reglarea scaunului
  2. reglarea oglinzilor retrovizoare
  3. reglarea centuri de siguranta
  4. se verifica inchiderea usilor
  5. se verifica si se elibereaza frana de mana (daca aceasta este trasa)
  6. se semnalizeaza stanga 
  7. se asigura si se  acorda prioritate tuturor vehiculelelor aflate in mers (deoarece la plecarea de pe loc se pierde prioritatea)

Cuplarea vitezelor mai mari


Rolul cutiei de viteza este acela ca prin cuplarea diferitelor trepte de viteza, la o turatie aproximativ constanta a motorului sa putem obtine viteze diferite de circulatie. Trecerea de la o treapta inferioara la una superioara se face astfel:

  1. se apasa ambreiajul si se slabeste usor acceleratia;
  2. se aduce schimbatorul de viteza in pozitia zero si dupa o mica pauza se introduce maneta in treapta imediat superioara slabind ambreiajul, iar in acelasi timp se apasa acceleratia. La cuplarea vitezelor nu trebuie folosita forta deoarece se pot distruge articulatiile cutiei de viteza.

Oprirea motorului


Se introduce schimbatorul de viteza intr o treapta inferioara si se trage frana de mana. Inainte de oprire nu se recomanda accelerarea deoarece se adauga o cantitate de amestec carburant care spala pelicula de ulei care exista pe peretii cilindrilor.


Deficiente de temperament si comportament:


Teama, frica, panica, ezitarea, cutezanta sau curajul la volan formeaza cauzele inaptitudinii si trebuie invinse.

  • TEAMA se elimina prin exercitii repetate
  • FRICA se elimina prin increderea pe care elevul o are in instructor
  • PANICA conduce la pierderea controlului si se elimina treptat prin capatarea increderii proprii
  • EZITAREA si lipsa de initiativa se traduce prin somnolenta la volan si dovedeste nepregatirea
  • CUTEZANTA sau curajul la volan inseamna imprudenta
  • LIPSA DE REACTIE sau reactiile gresite sunt defecte incompatibile cu conducerea de automobile auto

Vehiculul trebuie stapanit prin controlul directiei, in orice moment, astfel incat elevul de la locul de conducere sa poata modifica:

  • traiectoria,
  • pozitia
  • directia.