In Romania circulatia se desfasoara pe partea dreapta chiar daca strada are sens unic sau dublu sens.

In timpul mersului se recomanda o distanta suficienta fata de bordura sau acostament

Intre vehiculele aflate in mers se va mentine o distanta suficienta, astfel incat in cazul unei franari violente sa putem opri autovehiculul in conditii de siguranta. Soferul trebuie sa faca fata tuturor cazurilor periculoase, ori o viteza prea mare nu-i permite acest lucru.

In vederea cresteri sigurantei in trafic si a conduitei corecte pe drumurile publice, se pune accent pe;

  •  controlul permanent asupra vitezei
  •  rolul sistemelor de siguranta activ si pasiv al masinii

Cunoasterea acestora, executarea corecta a manevrelor  permit controlul vehiculului, siguranta pasagerului, dar si confortul in timpul mersului. in orice moment.

Soferul trebuie  sa poata modifica: traiectoria, pozitia si directia, beneficiind la maxim de protectie, de siguranta si confort.

Cu viteza legala se circula atunci cand:

  • vizibilitatea este perfecta
  • traficul permite acest lucru
  • drumul nu este alunecos
  • nu exista indicatoare de limitare a vitezei.

Pozitia corecta la volan


Pozitia corecta la volan are o importanta majora in procesul de formare si instruire si se realizeaza prin ajustarea corecta a scaunului, spatarului, volanului, prin reglarea si folosirea corecta a oglinzilor retrovizoare, dar si pozitiei corecte a mainilor pe volan (9 si 15) 

VEDETI SI LECTIA 1

Sistemul de siguranta activ si pasiv al masinii ofera protectie maxima in timpul conducerii daca sunt respectate cu atentie  tehnicile de conducere defensiva bazata pe:

  • relatia de curtoazie
  • respect fata de toti participantii la trafic
  • pe cunostinte teoretice si practice, vigilenta si judecata.

Sistemul de siguranta activ are ca scop pastrarea activa a optiunii;

  • control al directiei
  • al stabilitatii masini
  • al franarii
  • al tractiunii
  • dotarea cu senzorii de lumina,ploaie parcare.

Sistemul de siguranta pasiv: airbag, centura de siguranta, tetiera, coloana de directie retractabila – devine activ doar in cazul unui impact frontal al masinii si poate diminua consecintele neplacute ale unui accident.


Pozitia corecta la volan


Ajustarea scaunuluireglarea corecta a oglinzilor si folosirea corecta a acestora, centura de siguranta, face conducerea masinii mai sigura si mai placuta.

VEDETI VIDEOCLIPUL SI PE YOUTUBE


Reguli care trebuie respectate la depasire


Depasirea  se traduce prin trecerea unui vehicul in fata altui vehicul pe acelesi sens de mers indiferent ca vehiculul depasit se afla in mers sau este oprit.

Este cea mai periculoasa manevra care se executa pe drumul public, dar si necesara deoarece vehiculele circula cu viteze diferite.

Se face pe partea stanga a drumului, exceptie fac tramvaiele care se depasesc pe partea dreapta, vehiculele care in intersectie fac la stanga si pe pe sens umic unde doar tramvaiele pot fi depasite pe ambele parti.


Inainte de depasire…


Inainte de depasire trebuie sa ne intrebam daca aceasta depasire este necesara, pentru ca fiecare depasire presupune un risc si ca nu merita sa o facem daca nu este necesara.

  • Se asigura ca depasirea in aceea zona nu este interzisa
  • Se asigura complet din fata si din spate
  • Se semnalizeaza stanga de la 50 metri in localitate si 100 metri in afara localitatii inainte de a schimba directia de mers.
  • Se va mentine o distanta sigura fata de vehiculul din fata din doua motive: pentru ca cel din fata poate opri brusc si pentru ca vizibilitatea asupra drumului este mai buna daca nu se circula prea aproape de cel din fata.
  • Se va verifica traficul din fata deoarece trebuie pastrata o distanta corespunzatoare de drum libera pentru a putea depasi

Inainte de a hotara trecerea pe culoarul din stanga se verifica traficul din spate folosind oglinzile retrovizoare, se semnalizeaza intentia de depasire pentru a fi cunoscuta si de ceilalti participanti la trafic.


In timpul depasirii…


  • Se intra complet pe culoarul din stanga si nu se depaseste nici macar un motociclist in propriul lui culoar, se depaseste intodeauna pe partea stanga  a axului drumului.
  • Dupa asumarea manevrei de depasire se accelereaza, se iese de pe culoar si se ocoleste vehiculul pe care il depasiti, dar nu uitati ca vehiculul pe care il depasiti are un unghi mort sau poate soferul nu este atent.
  • Daca nu se perturbeza traficul, semnalizati cu farurile sau chiar claxonati scurt pentru a preveni pe cel depasit.

Dupa depasire…


Folositi semnalizatorul de directie inainte de a reintra pe culoarul din dreapta pentru al informa pe cel depasit.

Cand se poate vedea fata autovehiculului depasit in oglinda retrovizoare interioara intrati in dreapta, dar nu mai inainte, viteza de deplasare fiind una marita pana la incheierea totala a manevrei.

La revenirea pe culoar se intrerupe semnalizarea si se revine la viteza normala. La trecerea pe langa autovehiculul depasit trebuie sa se pastreze fata de acesta o distanta de minim 1 metru. Mai trebuie avut in vedere ca depasirea sa nu fie facuta intr o zona a drumului cu denivelari, pamant alunecos, gropi sau sa intre cu rotile pe acostament sau iarba.


Obligatiile conducatorului auto depasit


  • Sa asigure conditii pentru depasire
  • Sa circule pe dreapta
  • Sa nu mareasca viteza