CUPLAREA VITEZELOR INFERIOARE
Cuplarea la timp a vitezelor mai mici asigura garantarea unui mers stabil in orice conditii ale carosabilului si reducerea solicitarilor organelor motorului. Operatiunea de schimbare de la mare la mic se face in ordinea urmatoare:
- Se ridica piciorul drept de pe acceleratie
- Se apasa ambreiajul
- Se scoate din viteza pe pozitia neutra (zero).
- Se introduce maneta de viteza in treapta inferioara.
- Se slabeste ambreiajul usor si se accelereaza.
Cuplarea unei trepte inferioare realizeaza si frana de motor, randamentul maxim inregistrand vehiculele pe benzina. Este utilizata si are rezultate bune atunci cand aderenta este redusa.
- polei
- mazga
- zapada
- burnita
Se recomanda sa se foloseasca totdeauna franarea cu motorul nedecuplat, pentru ca inertia volantei motorului actioneaza ca un regulator al fortei de franare asupra rotilor si reduce inaintarea autovehicului si evita blocarea rotilor motrice in timpul procesului de franare. Viteza in astfel de conditii rele de ploaie precum: ceata, ninsoarea, trebuie redusa astfel incat distanta de franare a autovehiculului sa fie mai mica decat spatiul necesar opriri.
Decizia apartine doar conducatorului si depinde de cunostintele profesionale si stapanirea relatiei dintre:
- viteza
- timp de reactie
- distanta de franare.
Viteza si distanta de franare
In orice situatie viteza autovehiculului trebuie sa fie reglata astfel incat distanta de franare sa fie mai mare decat distanta de oprire. Viteza de deplasare trebuie reglata astfel incat autovehiculul sa poata fi oprit pe distante clar vizibile. Masura in care trebuie redusa viteza depinde de cunostintele profesionale in ceea ce priveste stapanirea relatiei dintre :
- viteza
- timp de reactie
- distanta de franare
Timpul de reactie este timpul care se scurge din momentul observari pericolului si pana la inceputul actiuni franari, ocoliri obstacolului.
Acest timp este de aproximativ o secunda, insa
- oboseala
- neatentia
- alcoolul
- lipsa de concentrare, pot prelungi mult timpul de reactie.
Distanta de reactie este distanta parcursa de vehicul din momentul observari obstacolului cand ia piciorul de pe acceleratie si pana cand il pune deasupra franei.
Distanta de franare este distanta parcursa din momentul apasari franei pana la oprirea definitiva a vehiculului.
Distanta de oprire este distanta pe care o parcurge autovehiculul de la observarea obstacolului pana la oprirea sa.
Factori care influenteaza lungimea distantei de franare sunt
- viteza
- starea drumului.
Trebuie sa se cunoasca ca pe o sosea umeda pericolul este mult mai mare pe un carosabil umed. Pneurile pierd contactul cu drumul, cauza fiind pelicula de apa care se instaleaza intre roata si drum.
Daca apa balteste sau ploua abundent se produce acvaplanarea, in general la viteza mare. Fenomenul acvaplanarii se produce la o viteza de 50 km/h, iar acest efect poate fi total la viteza de 80 km/h cand pierderea aderentei este totala si posibilitatile de ghidare sau franare sunt nule.
Singura actiune ce permite controlul acvaplanarii este reducerea vitezei, iar presiunea pneului sa fie corecta.
Circulatia pe timp nefavorabil
In conditii de: ceata, viscol, ploaie torentiala, ninsoare abundenta si in orice situatie cu vizibilitate sub 20 de metri suntem obligati;
- sa circulam cu faza scurta
- se foloseste claxonul si se raspunde la claxon chiar si in localitati
- sa reduce viteza si se sporeste atentia
- se evita opririle sau stationarile pe carosabil precum si depasirea
- intoarcerea si mersul inapoi vor fi efectuate numai prin pilotare inca de la vizibilitate sub 100 de metri
- daca vizibilitatea scade total nu se mai circula, se opreste in afara drumului