POZITIA LA LOCUL DE CONDUCERE AL CONDUCATORULUI AUTO

Are drept scop combaterea si remedierea tendintei incepatorilor de a se aseza  prea aproape de volan. Pozitia incorecta la volan atrage inevitabil ineficiente in ceea ce priveste protejarea conducatorului auto in cazul loviturilor frontale ale autoturismului. Pentru ca sistemele de siguranta (activ si pasiv) al masinii sa fie eficiente se impune:

  • o pozitie corecta a mainilor pe volan 
  • o reglare corecta a scaunului, pe verticala, pe orizontala, a volanului, a spatarului

Altfel apar:

  • instalarea prematura a oboselii la volan
  • scaderea nivelului de atentie
  • diminuarea vigilentei.

In concluzie, consecintele reducerii vigilentei sunt accidente de circulatie grave, prin evaluarea gresita a situatiilor din trafic sau cu intarziere si ezitari in situatii dificile.

  • Pozitia la locul de conducere se executa dupa urmatoarele criterii de baza astfel:

Se aseaza mainile  pe volan  la  o inaltime normala corespunzatoare acelor de ceasornic 9 si 15. Aceasta pozitie formeaza un unghi aproximativ de 90 de grade a mainilor in raport cu volanul si ofera:

  1. control asupra volanului;
  2. siguranta din punct de vedere al conditiei de siguranta pasiva al masinii;
  3. confort prin asezarea bratelor pe volan usor flexate.

Apropierea excesiva de volan devine  ineficienta si consta in faptul  ca  la deschiderea airbagului in cazul pozitionari scaunului prea aproape de volan, consecintele au urmari grave. Apropierea  de volan trebuie sa tina cont de anumiti factori precum distanta fata de volan recomandata fiind la 30-40 cm, unde protectia airbagului in raport cu soferul este maxima, forta de deschidere a acestui fiind foarte mare, iar la impactul cu fata (capul) poate cauza leziunii la fel de mari ca si in cazul cand airbagul nu se deschide sau lipseste din dotarea autovehiculului.

Distanta prea mare de volan face si ea ineficienta protectia  conducatorilor auto in cazul accidentelor suferite. Motivul principal in astfel de cazuri (a impactului frontal) fiind acelasi descris mai sus la paragraful „pozitia coducatorului auto prea aproape de volan”, deoarece atunci cand airbagul se umfla, iar soferul se afla la o distanta prea mare de volan – peste limita de 40 cm, el  loveste cu fata (capul) un airbag la fel de tare, pentru ca forta de deschidere a acestuia cu aer comprimat dezvolta o presiune foarte mare (300km/ora), iar daca impactul cu acesta are loc dupa ce airbagul s-a deschis, devine la fel de ineficient ca in cazul loviturii cu un obiect dur (volan) si poate creea leziuni la nivelul fetei – nasul, dintii etc.


REGLAREA SCAUNULUI


Reglarea scaunului pe verticala (sus- jos) astfel incat distanta de la plafon la nivelul capului sa nu depaseasca 15 cm, din aceasta pozitie elevul are o imagine de ansamblu optima asupra drumului  si totodata o imagine clara asupra rotilor din fata, traiectoria acestora fiind usor de urmarit.


Reglarea scaunului pe orizontala (fata-spate), astfel incat cu piciorul drept deasupra pedalei de frana, genunchiul sa fie usor flexat, pentru a avea o  forta optima de apasare a franei  in conditii de siguranta activa, dar si din punct de vedere al sigurantei pasive pentru ca daca nu avem un unghi in genunchi (piciorul usor flexat la franare) ci este intins la 180 de grade (piciorul drept), in cazul unui impact frontal forta socului este preluata in plin de soldul bazinul piciorului cu consecinte grave, decat daca piciorul ar fi corect asezat pe frana. Astfel  frana asupra rotilor sa fie distribuita rapid, timpul de reactie  si distanta de oprire sa fie cea dorita de conducatorul auto.


Reglarea spatarului se face in pozitia verticala pentru ca in momentul in care apasam frana, acesta ne ofera suport. Daca pozitia acestuia este pe spate la apasarea pedalei de frana corpul tinde sa se ridice din scaun iar o parte a presiunii de franare se pierde, iar distanta de oprire invariabil se mareste.


Reglarea volanului  la masinile noi se face sus, jos / pe adancime.


Reglare volan susjos


Se regleaza astfel incat prin inelul volanului sa putem privi toate informatiile de la bord;


Reglare volan pe adancime


Reglarea se executa astfel incat distanta dintre piept si volan trebuie sa fie de aproximativ 30-40 cm. Din aceasta pozitie volanul este conceput sa ofere: control, siguranta si confort.

  1. control optim, o imagine de ansamblu completa  asupra drumului  si  o privire buna asupra traiectoriei rotilor din fata.
  2. siguranta deoarece, in cazul sigurantei pasive a autovehiculului, airbagul este conceput sa ofere protectie maxima de la distanta aceasta (30-40 cm). Daca deschiderea airbag ului se face atunci cand distanta dintre piept si volan este prea mare efectul de protectie se diminueaza, astfel lovim un airbag care este in proces de dezumflare, iar lovitura primita este intr un corp dur. Daca pozitia fata de volan este prea mica – sub 30 cm, atunci deschiderea airbagului poate provoca accidente grave asupra coloanei cervicale, din cauza fortei  presiuni  aerului comprimat din interiorul acestuia. Sistemul de siguranta pasiv cu care este echipata masina ofera protectie maxima  conducatorului auto in cazul accidentelor frontale iar impreuna cu centura de siguranta sau tetiera, pot salva sau diminua mult din gravitatea leziunilor suferite.
  3. confort care este asigurat in mare parte de pozitia corecta a bratelor pe volan, coatele fiind usor flexate si prin asezarea mainilor in dreptul acelor de ceasornic 9 si 15.

OGLINZILE RETROVIZOARE


  • Oglinzile retrovizoare vor fi reglate astfel incat elevul, fara a-si misca corpul, sa vada partile laterale ale masinii.
  • In oglinda retrovizoare din stanga trebuie urmarite vehiculele care vin din spate si executa manevra de depasire.
  • Oglinda din dreapta are rolul de a urmari vehiculele ce tocmai au fost depasite.
  • Oglinda interioara se va urmari vehiculele care venind din spate nu pot fi observate in oglinzile laterale atunci cand se afla in unghiul mort al oglinzilor laterale.